واکنش شخصیت‏های جهان اسلام به فتوای نابخردانه مفتی وهابیان

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

واکنش شخصیت‏های جهان اسلام به فتوای نابخردانه مفتی وهابیان
نویسنده : علي قاسمي تاریخ : چهار شنبه 9 فروردين 1391

واکنش شخصیت‏های جهان اسلام به فتوای نابخردانه مفتی وهابیان

در پی فتوای غیراسلامی «عبدالعزیز آل الشیخ» مفتی رسمی عربستان سعودی مبنی بر لزوم تخریب کلیساهای جزیرة العرب، «دکتر احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی "دانشگاه الازهر" مصر، «دکتر نجیب جبرائیل» فعال حقوق بشری، «شیخ عبد الحمید اطرش» رییس سابق کمیته فتوای الازهر و «ژوزف هاشم» شاعر معروف لبنانی واکنش نشان دادند.

واکنش شخصیت‏های جهان اسلام به فتوای نابخردانه مفتی وهابیان

در پی فتوای نابخردانه «عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ» عالم‏نمای وهابی و مفتی رسمی عربستان سعودی مبنی بر لزوم تخریب کلیساهای جزیرة العرب، که باعث وهن دین مبین اسلام و بدبینی پیروان ادیان ابراهیمی نسبت به آیین اسمانی اسلام شده است، شماری از شخصیت‏های جهان اسلام واکنش نشان دادند و صدور این فتوا را محکوم کردند.

 

«دکتر احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی "دانشگاه الازهر" مصر با کنایه به آل الشیخ گفت: "مفتی عربستان بهتر است به جای صدور فتوای تخریب کلیساها، فتوای حرمت حضور اشغاگران امریکایی در اراضی مسلمانان را صادر کند".

 

وی افزود: "بخشی از ساکنین کشورهای عربی را مسیحیان عرب تشکیل میدهند. پس چگونه ممکن است که آنان جایگاهی برای عبادات نداشته باشند؟".

 

استاد دانشگاه الازهر با اشاره به آیه40 سوره حج اظهار داشت: "در این آیه شریفه عبارت «مساجدی که در آن نام خدا زیاد برده میشود» وجود دارد و کلیساها هم از اماکنی هستند که نام خدا زیاد در آن برده میشود و لذا محترم است".

 

همچنین «دکتر نجیب جبرائیل» فعال حقوق بشر در این زمینه گفت: "فتوای آل الشیخ تضعیف بسترهای گفتگوی ادیان را به دنبال دارد و با اقدامات علما و نخبگان اسلامی برای ایجاد چارچوب های گفتگوی ادیان به طور کامل در تضاد است".

 

وی افزود: "سرزمین‏های اسلامی همیشه سرزمین امنی برای صومعهها و کلیساها بوده است؛ در حالی که فتوای آل الشیخ نژادپرستانه است".

 

این فعال حقوقی از "سازمان رابطة العالم الاسلامی" و "دانشگاه الازهر مصر" خواست دربرابر چنین فتوایی واکنش نشان دهند و جلو صدور چنین فتاوای نژادپرستانه را بگیرند. وی همچنین از رؤسای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواست به فتوای آل الشیخ جامه عمل نپوشانند.

 

«شیخ عبد الحمید اطرش» رییس سابق کمیته فتوای الازهر نیز اعلام کرد: "کلیساها در کشورهای عربی همیشه محلی برای عبادت مسیحیان عرب بوده اند. این کلیساها در کنار مساجد و بدون هیچ تنشی وجود داشتهاند و بی شک حقوق و حرمت دارند".

 

وی افزود: "امثال این فتاوا به مثابه برافروختن آتش طائفی و برپایی جنگ میان مسلمانان و مسیحیان است".

 

یکی دیگر از شخصیت‏های جهان اسلام که به فتوای خصمانه مفتی بزرگ وهابیان واکنش نشان داد، «ژوزف هاشم» شاعر معروف لبنانی است.

 

این شاعر که از دین مسیحیت به اسلام مشرف شده است با تأکید بر اینکه اینگونه فتاوا منجر به برافرختن آتش دینی و مذهبی میشود خطاب به این مفتی وهابی گفت: "لطفا قرآن را به دقت بخوان!".

 

وی افزود: "چرا عالمان وهابی به آیات قرآنی در مورد ویژگی «رحمة للعالمین بودن پیامبراعظم(ص)» و «زندگی همراه با آرامش مسیحیان نجران در دوران پیامبر(ص)» و «حکم به قصاص قاتل مسلمانی که بی جهت مسیحی را کشته بود» و مانند اینگونه آیات و اخبار توجهی نمیکنند؟".

 

مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) هم با صدور بیانیه شدید اللحنی ضمن محکوم کردن این فتوای بی ارزش، به جهانیان اعلام کرد که رژیم آل سعود و عالم نمایان وهابی عربستان نماینده اسلام حقیقی نیستند.

 

دربخشی از این بیانیه آمده است: "آل سعود در سال‏های ابتدایی قرن گذشته با خشونتی سبعانه و با حمایت قدرت‏های استعماری، حجاز را تصرف کردند و از آن زمان تاکنون به مدد حاکمیت بر «سرزمین مقدس حرمین شریفین» قرائت انحرافی و غیرانسانی خود را به نام اسلام ترویج می‏کنند".

 

مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این بیانیه تاکید کرده است آنچه که اینک در این فتوا ـ مبنی بر لزوم تخریب کلیساها ـ آمده است، با دستورات خداوند، سنت پیامبر اکرم(ص) و سیره جانشینان آن حضرت مخالفت صریح دارد، لذا نه تنها از سوی شیعیان مردود است بلکه اهل سنت نیز از این فتوا بیزاری می‏جویند.

 

شایان ذکر است که روز 9 مارس گذشته (19 اسفند 1390) هیئتی به نمایندگی از "جمعیة التراث الاسلامی کویت" با «شيخ عبدالعزيز آل الشيخ» مفتی رسمی عربستان دیدار کرد. اعضای این هیأت در آن دیدار از آل الشیخ راجع به تصویب لایحه پارلمان کویت بر ممنوعیت تخریب کلیساها استفتاء نموده، مشروع یا نامشروع بودن این لایحه را جویا شدند.

 

آل الشیخ نیز در جواب آنان، فتوایی شاذ صادر کرد و گفت: "کویت بخشی از جزیره عربی است و در جزیره عربی باید تمام کلیساها تخریب شود؛ چرا که وجود کلیساها، اقرار و تأیید دین آنان محسوب میشود و پیامبر اکرم(ص) فرموده است: دو دین در شبه جزیره عرب جمع نمی‏شود".


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پاتوق مي باشد.