فلسفه نماز 1

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

فلسفه نماز 1
نویسنده : علي قاسمي تاریخ : یک شنبه 21 فروردين 1391

 

فلسفه نماز چيست

- نـمـاز موجب ياد خداست:

ياد خدا بهترين وسيله براى خويشتن دارى و کنترل غرايز سرکش و جلوگيرى از روح طغيان است . نمازگزار همواره به ياد خدا مى باشد , خدايى که از تمام کارهاى کوچک وبزرگ ما آگاه است , خدايى که از آنچه در زواياى روان ما وجود دارد و يا ازانديشه ما مى گذرد , مطلع و با خبر است و کـمـترين اثر ياد خدا اين است که به خودکامگى انسان و هوسهاى وى اعتدال مى بخشد , چنان که غـفلت از ياد خدا و بى خبرى از پاداشها و کيفرهاى او , موجب تيرگى عقل و خرد و کم فروغى آن مى شود . انـسـان غـافـل از خـدا در عـاقبت اعمال و کردار خود نمى انديشد و براى ارضاى تمايلات و غرايز سـرکـش خـود حد و مرزى را نمى شناسد و اين نماز است که او را در شبانه روزپنج بار به ياد خدا مى اندازد و تيرگى غفلت را از روح و روانش پاک مى سازد . به راستى , انسان که پايه حکومت غرايز در کانون وجود او مستحکم است , بهترين راه براى کنترل غرايز و خواستهاى مرز نشناس او همان ياد خدا , ياد کيفرهاى خطاکاران و حسابهاى دقيق و اشتباه ناپذير آن مى باشد . از اين نظر قرآن يکى ازاسرار نماز را ياد خدا معرفى مى کند : اقم الصلوه لذکرى نماز را براى ياد مـن بـپـا دار().

- دورى از گناه:

نمازگزار ناچار است که براى صحت و قبولى نماز خود از بسيارى از گناهان اجتناب ورزد ; مثلا , يکى از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلى اسـت کـه در آن بـه کار مى رود , مانند آب وضو و غسل , جامه اى که با آن نمازمى گزارد و مکان نـمـازگـزار , اين موضوع سبب مى شود که گرد حرام نرود و در کار وکسب خود از هر نوع حرام اجـتـناب نمايد ; زيرا بسيار مشکل است که يک فرد تنها درامور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بى پروا باشد . گويا آيه زير به همين نکته اشاره مى کند و مى فرمايد: «ان الصلوه تنهى عن الفحشاء و المنکر؛ که نماز ( انسان را ) از زشتيها و گناه باز مى دارد».() بـالاخـص اگـر نـمـازگـزار مـتوجه باشد که شرط قبولى نماز در پيشگاه خداوند اين است کـه نـمـازگـزار زکـات و حـقوق مستمندان را بپردازد ; غيبت نکند ; از تکبر و حسد بپرهيزد ; از مـشـروبات الکلى اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاک به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقى ناگزير است تمام اين امور رارعايت کند.

روى هـمـيـن جـهات , پيامبر گرامى ما صلى اللّه عليه و آله و سلم مى فرمايد : نماز چون نهر آب صافى است که انسان خود را در آن شست وشو مى دهد ;اگر کسى در شبانه روز پنج مرتبه خود را با آب پاک شست وشو دهد , هرگز بدن اوآلوده و کثيف نمى شود . هـمچنين کسى که در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواند و قلب خود را در اين چشمه صاف معنوى شست وشو دهد , هرگز آلودگى گناه بر دل و جان اونمى نشيند.

- نـظافت و بهداشت:

از آنجا که نمازگزار در برخى از مواقع همه بدن را بايد به عنوان غسل بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل ووضو تمام بدن خود را از هر نوع کثافت و آلودگى پاک سازد ; ناچار يک فرد تميز ونظيف خواهد بود . از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت که يک امر حياتى است کمک مى کند.

- انـضـباط و وقت شناسى :

نمازهاى اسلامى هر کدام براى خود وقت مخصوص و معينى دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاى خود را در آن اوقات بخواند , لذا اين عبادت اسلامى به انضباط و وقت شناسى کمک موثرى مى کند . بالاخص که نمازگزار بايد براى اداى فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد , طبعا يک چـنـيـن فـردى گـذشـته از اين که از هواى پاک و نسيم صبحگاهان استفاده مى نمايد , به موقع فعاليتهاى مثبت زندگى را آغاز مى کند . آثار فردى و تربيتى نماز به آنچه که گفته شد منحصر نيست ; ولى اين نمونه مى تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامى باشد .

اسرار اجتماعى نماز :نماز در اوقات معين نمودارى از وحدت و يگانگى ملت بزرگ اسلام است ; زيرا هـمـه مـسـلـمـانـهـا در وقـتـهاى مخصوصى رو به قبله ايستاده و با آداب خاصى خداوند جهان رامـى پـرستند , اين خود نمونه بزرگى از اتحاد و يگانگى ملتى است که اسلام همه را به وسيله آن عبادت متحد و متشکل نموده است . هـرگاه اين نمازها به صورت جماعت برگزار گردد , روح وحدت و اتحاد و مساوات وبرابرى , از صـفهاى منظم و فشرده نمازگزاران نمايان خواهد بود و اهميت اين اتحادو يگانگى معنوى نيازى به توضيح ندارد . گـرچـه اسـرار و فـوايـد اجتماعى و تربيتى نماز منحصر به اينها نيست , ولى همين قدر روشنگر عظمت و اسرار خطير اين فريضه الهى مى باشد.

پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مکارم شيرازى – ناصر و جعفر سبحانى  – سوره طه , آيه  .  – سوره عنکبوت , آيه  .

به نقل از سايت تبيان

 

منبع:http://www.porseman.org/q/showq.aspxid=3648

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پاتوق مي باشد.